Jelikož v blízké budoucnosti se stále více budeme setkávat s novým chladivem, tak si připomeneme, že stávající elektrické detektory nebudou fungovat a s UV barvivem najdeme jen hrubé úniky. Na chladivo HFO 1234 yf fungují jen elektrické detektory, které pracují na bázi rozpadu infračerveného záření a ty jsou dost drahé. Do budoucnosti tedy suverénně nejlepší metodou zůstává formovací plyn, tedy směs dusíku a vodíku v poměru 95% dusíku a 5% vodíku, protože je zcela jedno, jaké chladivo v AC systému koluje. Pro chlazení a vytápění elektromobilů je nejlepší systém na CO2, který se stále vyvíjí. V nedaleké budoucnosti je tedy možné, že se setkáme v dílnách současně s chladícím systémem v němž bude chladivo R134a, HFO 1234 yf a nebo CO2. Touto metodou hledáme současné hrubé i jemné úniky na místech kde nevidíme. Je to metoda sice nejdražší, ale je velmi důkladná, přesná a rychlá. Sada, kterou si ukážeme, stojí tak asi do 30.000KČ. Obsahuje vše, co je potřeba k detekci úniku. V tlakové láhvi je plyn na 12-15 zkoušek. Naplníme AC systém formovacím plynem na 4-5 barů, počkáme 5 minut a mezi tím zapneme detektor, který se 90 sekund zahřívá. Po zahřátí detekujeme únik tak, že hlavici detektoru posouváme nad místem, které snímáme rychlostí 2-3 cm za sekundu. Jelikož vodík stoupá, tak úniky detekujeme vždy shora. Výparník detekujeme z mřížky v kabině vozidla. Ukážeme si dvě možnosti zapojení. Sada obsahuje tlakovou naplněnou láhev, dvojitý manometr, jednoduchý manometr, detektor na vodík, nabíječku, dvě hadice a vysokotlaký i nízkotlaký plnící port. Jsou dvě možnosti, jak zařízení zapojit na AC systém. V prvním případě můžeme jedním plnícím portem pustit formovací plyn do systému a na druhý plnící port připojit manometr, kterým provádíme orientační tlakovou zkoušku. Tento způsob můžeme zvolit, pokud jsou oba plnící porty na vozidle jednoduše přístupné a pokud tam oba jsou. Tím myslím Renault řady II od modelu Megane výš, jež má jen jeden port vysokotlaký. A některé Fordy, které mají nízkotlaký plnící port v pravém předním podběhu. To znamená, že lehce přístupný je jen vysokotlaký port. U nových modelů Ford S-max, Galaxy a Mondeo je potřeba prodloužení na vysokotlaký port, tak lépe přístupný je zase nízkotlaký port atd. Z tohoto důvodu doporučuji druhou možnost zapojení a to tak, že od tlakové lahve vede hadice do boční části budíku, který je umístěný na kapotě měřeného vozidla a z dolní strany budíku vede hadice s jedním ze dvou portů. Můžeme se připojit na plnící port, který je lépe přístupný a orientační tlakovou zkoušku provedeme tak, že utáhneme ventil na budíku a ten měří jen tlak v sytému AC. Na závěr chci připomenout, že před použitím formovacího plynu systém odsajeme tak, aby v něm nezůstalo žádné chladivo. Jednou z dalších výhod je, že pokud při běžném plnění klimatizace zjistíte plnící stanicí únik, tak systém, který je právě odsátý, naplníte formovacím plynem a příčinu obvykle velmi rychle odhalíte.
Car Service
Kontrolu úniku klimatizace pomocí vodíků
Aktuální nabídka